Home > Uncategorized > Greutatea ideală și indicele de masă corporală

Greutatea ideală și indicele de masă corporală

„Așa cum se poate înșela un om, se pot înșela doi oameni.

Așa cum se pot înșela doi oameni, se pot înșela mai mulți oameni.

Așa cum se pot înșela mai mulți oameni, se pot înșela toți oamenii dintr-un oraș.”

– Proverb chinezesc

Una dintre cele mai importante invenții a secolului trecut rămâne calculatorul și – o data cu acesta – Internetul, care a devenit, printre altele, o foarte importantă și la îndemână sursă de informare.

În secolul vitezei, Internetul își pune amprenta foarte puternic asupra vieții noastre. De exemplu, dacă vrem să obținem o informație, de aproape orice fel, nu ne rămâne decât să căutăm pe www.google.com și orice informație ne este accesibilă până în cele mai mici detalii. Dar, din păcate, Internetul este înțesat și cu informații neprotrivite, nereale sau neadevărate.  

Din această cauză, uneori este extraordinar de greu să filtrăm informațiile corecte, documentate și bazate pe dovezi, în cazul nostru dovezi medicale. Dacă, de exemplu, dăm o căutare cu “greutate ideală” pe internet vom găsi prin google.com peste 230.000 de site-uri (și numărul crește continuu), care promit să vă dezvăluie tot ce doriți să știți despre greutatea ideală a corpului uman.

Mai deunăzi, am fost la doctor pentru un consult. Medicul mi-a spus că m-am îngrășat! Știam asta (doar eram eu cel care purta zilnic povara kilogramelor în plus!), dar, ce nu știam, și mi-a detaliat medicul, este cât de periculos poate deveni pentru sănătate creșterea greutății și a masei corporale și că, în timp, poate deveni chiar o problemă majoră.

Ei bine, mi-am propus să ”rectific” această problemă!

Voi încerca să ”centralizez” informațiile actuale și relevante legate de tema propusă pentru această postare, respectiv greutatea corporală ideală și indicele de masă corporală.

Din neatenție și din cauza foarte multelor probleme cu care ne confruntăm zilnic, nu reușim să ne hrănim corespunzător și regulat. Mesele noastre sunt deseori haotice, nu la ore regulate și în număr de 2, 3, 4, 5 și, uneori, chiar 5 pe zi! (În primul rând vorbesc din experiență personală, dar și din ceea ce cunosc din relatările prietenilor sau ale cunoscuților mei.) Această cauză duce la un ”stres” continuu al organismului nostru și care este dezechilibrat, ducând la o fluctuație periculoasă a greutății corporale. (Aici ne referim strict la greutate, dar alimentația și viața dezordonată și haotică pot crea și alte – multe – probleme de sănătate!)

Una dintre reacțiile organismului nostru este acumularea, îngrășarea, creșterea greutății și a masei corporale!

Raportul dintre greutate și starea de sănătate este unul extrem de important deoarece greutatea ideală este acea greutate care ne asigură speranța maximă de viață.

Greutatea ideală se poate calcula prin 3 formule:

  1. Formula Broca: G = Î-100

unde G = greutatea ideală (kg) şi Î = înălţimea (cm);

  • Formula Societăţii Americane de Asigurări (Metropolitan Life Insurance = MLI):

G=50+ 0,75 (Î-150)+[(V-20)/4]

unde G=greutatea(kg), Î=înălţimea(cm),  V=vârsta(ani)

*pentru femei rezultatul se înmulţeşte cu 0,9       

  • Formula Lorentz: G = Î – 100 – [Î-150/sex]

unde G = greutatea ideală (kg), Î = înălţimea (cm), 

Sex = 2,5 pt.femei şi 4 pt.bărbaţi

Următoarea noțiune este Indicele de masă corporală. Acesta se calculează pentru a afla starea de nutriție a pacientului în momentul respectiv. Formula cu care calculăm acest indice este:  IMC = G/β (kg/m²), unde G=greutatea (kg) și Î=înălţimea (m).

În funcție de acest indice putem să clasificăm pacienții în subponderali, normoponderali, supraponderali și obezi: 

– subponderal dacă IMC este sub 18,5 kg/m2;

– normoponderal dacă IMC este între 18,5-24,9 kg/m2;

– supraponderal dacă IMC este între 25-29,9 kg/m2;

– obez gradul 1 dacă IMC este între 30-34,9 kg/2;

– obez grad 2 dacă IMC este între 35-39,9 kg/m2;

– obez grad 3 dacă IMC este peste 40 kg/m2.

Este importantă și de interes această clasificare pentru că riscul de apariție al unor boli crește cu creșterea IMC-ului. Gândiți-vă că ghidurile actuale pentru diabet propun efectuarea unui screening (adică se caută dacă respectivul are prediabet sau diabet) încă de la stadiul de supraponderalitate. Sper că v-am fost de folos, sufletesc și trupesc!

Categories: Uncategorized Tags:
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.